هندریل و دستگیره توانبخشی

هندریل و دستگیره توانبخشی

هندریل و دستگیره توانبخشی همانطور که از اسم آن پیداست یک میله یا لوله افقی است که به عنوان تکیه گاه و جای قرار گرفتن دست در انواع ساختمان‌ها استفاده می‌شود. دستگیره توانبخشی به عنوان یک ابزار مهم در کمک و توانبخشی به افرادی است که با محدودیت‌های حرکتی روبرو هستند و یا به دلیل خستگی امکان جابجایی در سطوح شیبدار برای آنها دشوار است. همچنین از هندریل (Handrail) برای ایجاد جای دست در حفاظ‌های ساختمان از جمله بالکن، فضای راه پله و سالن بین طبقات در خانه‌های دوبلکس و مجتمع‌های تجاری و اداری استفاده می‌گردد.

شما همواره می‌توانید افرادی را در طبقات بالاتر از خود مشاهده کنید که دست خود را روی لوله افقی براق حفاظ قرار داده و در حال صحبت کردن با دوستان خود هستند. و یا افرادی را می‌بینید که هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها یک دست را روی لوله یا میلگرد شیبدار حرکت می‌دهند.

همچنین از این دستگیره توانبخشی در سرویس بهداشتی و یا سطح شیبدار و پله‌های ورودی ساختمان برای افراد کم توان استفاده می شود. یکی از مهمترین فضاهایی که این دستگیره‌ها کاربرد دارد در واحدهای درمانی می‌باشد. نصب دستگیره بر روی دیوارهای کنار تخت بیماران و به خصوص ایجاد مسیر با استفاده از هندریل و دستگیره در بخش توانبخشی و فیزیوتراپی برای افرادی که در قسمت پا یا کمر دچار سانحه شده اند و در حال بهبود و گذراندن دوران نقاهت خود هستند بسیار خلاقانه و پر کاربرد است.

تفاوت هندریل با حفاظ راه پله

با توجه به اینکه در بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل کاهش هزینه هندریل حذف می‌شود، از لوله یا پروفیل بالایی حفاظ راه پله به عنوان دستگیره نیز استفاده می‌شود. این امر موجب شده که این دو با هم یکی در نظر گرفته شود. حال آنکه هندریل به صورت اصولی در بخش داخلی حفاظ راه پله و در ارتفاعی پایین تر قرار می‌گیرد تا افراد با قد کوتاه تر هم به راحتی بتوانند از آن استفاده مفید داشته باشند. همچنین در مواردی در راه پله در سمت دیوار نیز از هندریل جهت راحتی عابرین استفاده می‌گردد.

لذا در واقع هندریل با حفاظ راه پله متفاوت است اما در سال‌های اخیر در کشور ما به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت ساختمان، هر دو با هم یکی شده است.

لوازم هندریل و دستگیره توانبخشی

لوازم مورد نیاز نصب هندریل و دستگیره توانبخشی به دو دسته تقسیم می شوند: لوله یا پروفیل هندریل و اتصالات مربوط به نصب آن به دیوار یا حفاظ یا هر تکیه گاه دیگری که مورد نظر طراحان می باشد.

انواع لوازم هندریل

مهمترین لوازم برای نصب هندریل علاوه بر لوله موارد زیر می‌باشد:

  • دیوارکوب

  • درپوش

  • پنج تیکه

  • نگهدارنده

  • زانویی

انواع جنس های مناسب برای ساخت هندریل و دستگیره  و لوازم آن به شرح زیر است:

فولاد 

فولاد برای ساخت نرده و هندریل بسیار مقرون به صرفه و به اندازه کافی محکم می‌باشد. این فولاد دارای 2 درصد کربن است که به آن استحکام می‌بخشد.

این نوع فولاد در برابر خوردگی مقاومت خوبی ندارد به همین دلیل اگر از فولاد کربنی برای نرده‌های بیرون از فضای منزل استفاده شود، باید آن‌ها را رنگ کرد. همچنین این نرده‌ها به نظارت دقیق و تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند چرا که کوچکترین آسیب به سطح آن به سرعت سبب خوردگی و پارگی فولاد می‌شود و زیبایی آنچنانی ندارد.

گالوانیزه 

کسانی که میخواهند هندریل و دستگیره ها را در سطحی بالاتر از فولاد کار کنند و علاوه بر کاهش هزینه، زیبایی نیز مدنظر آن هاست می‌توانند از لوله گالوانیزه و اتصالات آن جهت هندریل استفاده کنند. هندریل گالوانیزه نسب به خوردگی و رطوبت مقاومت بیشتری نسبت به نوع فولادی آن دارد اما هزینه آن نیز بیشتر است.

استیل ضد زنگ 201

پایین ترین گرید استنلس استیل می‌باشد و هم قیمت ارزانی دارد و هم استحکام مناسبی را داراست. استیل 201 برای مناطق خشک یکی از بهترین انتخاب‌هاست زیرا هم کیفیت و زیبایی استیل را به ساختمان می دهد و هم هزینه مناسبی دارد. اما استیل 201 برای نصب هندریل و دستگیره در مناطق مرطوب مناسب نیست. استفاده از جنس استنلس استیل برای هندریل و دستیگره توانبخشی نظافت و تمیز کردن آن را نیز آسان می‌کند.

استیل ضد زنگ 304

محبوب ترین استیل در کل ایران استیل 304 می‌باشد. این گرید از استیل، ظاهر خوب، استحکام بالا و شکل‌پذیری مناسب داشته و نسبت به خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است. به همین دلیل یک گزینه عالی برای نرده‌های خارج از منزل و همچنین مناطق با رطوبت بالا محسوب می‌شود. اگرچه کاربرد اصلی استیل 304 در فضای داخلی ساختمان است اما این جنس مقاومت مناسبی در محیط‌های بیرون از منزل دارد و تنها نقص آن آسیب‌پذیری نسبت به کلریدها و به ویژه در مناطق با شوری بالا در مواجه مستقیم با آب دریا است.

استیل ضد زنگ 316

بهترین و گران ترین نوع استیل ضد زنگ، استیل 316 می‌باشد. این گرید گران‌تر از گرید 304 است اما مقاومت فوق العاده‌ای در برابر خوردگی دارد و این به دلیل وجود عنصر مولیبدین در ساختار آن است. به همین دلیل کاربرد بسیار خوبی در محیط‌های کلریدی مانند مناطق ساحلی یا مناطق اشباع شده با کلر مانند استخرها دارد.

کاربرد دستگیره استیل در تولید لوازم خانگی 

با توجه به اینکه خوردگی یک عامل مهم در تولید لوازم خانگی است بنابراین استفاده از جنس استنلس استیل برای تولید لوازم خانگی بسیار مناسب است. لذا علاوه بر موارد بالا نظیر استیل 201، استیل 304 و استیل 316 از گریدهای دیگر نیز در تولید لوازم خانگی استفاده می‌شود:

استیل ضد زنگ 439

از این گرید بیشتر برای دستگیره‌های به کار رفته در لوازم خانگی مانند کابینت‌ها، استفاده می‌شود، زیرا نسبت به گریدهای 200 و 300 ارزان‌تر بوده و با پوسته‌های لوازم خانگی، مطابقت بیشتری دارد.

استیل ضد زنگ 441

این گرید به دلیل مقاومت بالا نسبت به حرارت، گزینه مناسبی برای دستگیره‌های درب فر و کاربردهای مشابه محسوب می‌شود.

مزایای استفاده از دستگیره‌های استیل

– مقاوم در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و پوسیدگی

– برخورداری از سطحی براق و قابل شستشو

– کاهش خطر ناشی از افتادن

– اتصالات توسط پیج و رولپلاک

به طور خلاصه از دستگیره‌های استیل علاوه بر منازل شخصی و ساختمان‌های اداری در اماکن عمومی مانند مراکز خرید، مراکز درمانی و توانبخشی و بیمارستان‌ها نیز استفاده می‌شود. در این راستا قوانینی نیز برای مراکز عمومی تبیین شده تا حداقل یک طبقه از ساختمان‌های عمومی برای سالمندان و معلولین مناسب‌سازی شود.

این دستگیره‌ها سبب حفظ تعادل فرد سالمند و بیمار در زمان استحمام می‌شود و به بلند شدن و نشستن این افراد کم‌توان نیز کمک می‌کند.

جهت استعلام قیمت و خرید محصول با شماره‌های زیر در ارتباط باشید.

886 11 11 0939

021-28426262

021-28427497

021-66632902

برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات مشابه

ادامه مطلب
لوازم پله استخری

لوازم پله استخری

وجود پله برای استخر‌ها ابزاری ضروری می‌باشد. لوازم پله استخری برای راحتی در ورود و خروج شناگران طراحی شده‌اند. انواع مختلفی از پله‌های استخری به تولید رسیده‌اند که از نظر ...
ادامه مطلب
لوازم نمای اسپایدر

لوازم نمای اسپایدر

نمای اسپایدر به نماهای شیشه‌ای ساختمان‌ها می‌گویند که به صورت خود ایستا نصب شده‌اند. این شیشه‌ها به وسیله اتصالات نقطه‌ای به سازه اصلی ساختمان اتصال پیدا می‌کنند. لوازم نمای اسپایدر ...
ادامه مطلب
لوازم حفاظ بالکن

لوازم حفاظ بالکن

در آپارتمان‌های امروزی که واحدها از داشتن حیاط محروم هستند، بالکن فضایی ایجاد می‌کند تا ساکنان ساختمان از فضای بیرون از خانه استفاده کنند و از نور خورشید بهره ببرند. ...