تسمه و چهار پهلو آهنی

تسمه و چهار پهلو آهنی

تسمه و چهار پهلو آهنی به مقاطع آهنی با سطح مقطع مستطیلی و مربعی گفته می شود. در واقع تسمه و چهار پهلو همان ورق های با عرض های کوچک است که در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند و بر اساس روش تولید و نوع متریال به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند.

تسمه چیست؟

شاید برای اکثر کسانی که در این حوزه فعالیت ندارند زمانیکه از تسمه نام برده می شود تسمه ها و نوارهای پلاستیکی را یاد آور شود. البته تسمه‌های آهنی نیز از نظر شکل و ابعاد شبیه به همان تسمه های پلاستیکی و پلیمری است. از تسمه فولادی برای جابجایی بار بین نقاط مختلف، پر کردن فضاهای خالی بین دستگاه ها و قالب ها، قراردادن به عنوان نگهدارنده و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌کنند و تسمه‌های غیر فلزی وظیفه حلقه زدن به دور قرقره ها و جابجا نمودن انرژی بین شفت‌ها را برعهده دارند.

سطح مقطع تسمه فولادی به شکل مستطیل است. عرض این پروفیل توپر کم است اما طول زیادی دارد. این محصول از استحکام خوبی برخوردار است و می‌تواند فشار، ضربه و وزن بالا را تحمل کند. تسمه با استفاده از دو روش ماشینکاری یا نورد گرم و سرد تولید و به صورت شاخه‌ای عرضه می‌شود.

انواع تسمه

تسمه و چهار پهلو آهنی

تسمه‌های آهنی بر اساس روش تولید به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

تسمه نوردی

ضایعات ذوب شده که به شکل شمش در آمده است، ماده اولیه برای تولید تسمه نوردی هستند و به همین دلیل به آنها تسمه ذوبی نیز گفته می شود. در فرایند نورد گرم فولاد تحت تاثیر دمای بالا قرار می‌گیرد و با عبور غلتک از روی آن به ابعاد مورد نظر میرسد و پس از خنک شدن تسمه‌ها، عملیات برش انجام می‌گیرد و بسته‌بندی می‌شوند. این تسمه های تلورانس معمولی بین 0.1 تا 1 میلیمتر دارند. طول این تسمه ها می تواند از 5 متر تا 7.5 متر متغیر باشد. تسمه نوردی ارزان ترین تسمه آهنی در بازار است و به همین دلیل مصرف بیشتری نسبت به دیگر تسمه‌های آهنی تولید شده دارد.

یکی از معروفترین تسمه‌های نوردی که در تهران تولید می‌شود تسمه‌های نیکان هستند. این نوع تسمه در ساخت ریل انواع جرثقیل، انواع پالت و درب و پنجره آکاردئونی کاربرد دارد.

تسمه فابریک

تسمه فابریک طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود و فرایند تولید آن همانند تسمه نوردی است. برای تولید تسمه فابریک، شمش‌های فولادی فابریک بدون ناخالصی به طور مداوم ریخته‌گری می‌شوند، سپس طی چند مرحله توسط نورد با دمای بالا حرارت داده شده تا به ضخامت و عرض مورد نظر برسد. در نهایت مقاطع به دست آمده از کیفیت و یکنواختی فوق العاده‌ای برخوردار خواهند بود. با توجه به اینکه برای تولید این تسمه‌ها از شمش‌های با کیفیت بالا استفاده می شود بنابراین کیفیت تسمه‌های فابریک نیز از بقیه موارد بهتر است. همچنین طول این تسمه‌ها دقیقاً 6 متری می‌باشد. تسمه‌های فابریک گرانتر از تسمه‌های نوردی هستند و به همین دلیل تقاضای کمتر و همچنین تولید کمتری دارند. این تسمه‌ها از نظر ابعادی محدود هستند و نمی‌توان هر اندازه‌ای را به راحتی در بازار پیدا کرد.

کاربرد تسمه فابریک

– استفاده در صنایع بسته‌بندی

– استفاده در ساخت انواع تیرچه‌های فولادی

– در ساختمان‌سازی

– در ساخت تیر آهن‌هایی که به روش جوشکاری لیزری تولید می‌شوند.

مواد اولیه برای تولید تسمه فابریک

تسمه فابریک از شمش فابریک تولید می‌گردد یعنی مواد خام آن متشکل از شمش‌هایی با آلیاژ مشخص و کیفیت بالا می‌باشند و فرایند تولید آن عبارت است از:

1- برش شمش‌ها در اندازه مشخص

2- گرم شدن شمش‌های برش خورده در کوره گرم

3- سپس توسط خط تولید اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک شمش گرم شده (در دمای 900 تا 1100 درجه سانتیگراد) و بین غلطک‌های متوالی عبور میکند تا به محصول مورد نظر تبدیل شود.

با توجه به اینکه تسمه‌های ساخته شده در طول‌های 50 تا 100 متری می‌باشد، به همین دلیل در طول‌های 6 متر برش خورده و بسته بندی می‌شود.

تسمه آهنی ماشین کاری

زمانی که تسمه تولید شده از نظر ضخامت و ابعاد با آنچه که مشتری نیاز دارد تطابق نداشته باشد، فرآیندهایی روی آن انجام می‌گیرد تا مورد تأیید مشتری واقع شود. به این محصول تسمه آهنی ماشین کاری می‌گویند. در واقع در تسمه‌های ماشینکاری تلورانس ابعادی مهم است و این تلورانس در تسمه‌های ماشینکاری زیر 0.2 میلیمتر می‌باشد.

فرآیند تولید تسمه به این صورت است که ورق‌های 6 متری در ضخامت‌های مختلف با گیوتین برش داده می‌شوند که بعد از این مرحله برای از بین بردن لبه‌های تیز و تاب آن، ورق وارد دستگاه تاب‌گیر و لبه‌گیر می‌گردد و پس از بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شوند.

از مزایای این روش می‌توان به انتخاب آلیاژ، ابعاد و تلورانس پایین تسمه‌های ماشین‌کاری شده اشاره نمود.

تسمه ترانس

زمانی که علاوه بر موارد بالا مانند کیفیت و تلورانس، صاف و صیقلی بودن سطح تسمه نیز از اهمیت بالایی برخوردار باشد، پیشنهاد ما تسمه‌های ترانس است. برای تولید این تسمه‌ها از تسمه‌های فابریک و ماشینکاری استفاده می‌شود و پس از انجام عملیات اسیدشوئی و مجدداً تابگیری تسمه‌های ترانس در بهترین و شکیل‌ترین حالت خود قرار می‌گیرند. با توجه به کلیه موارد فوق تسمه ترانس از تمام انواع دیگر تسمه گرانتر و با کیفیت‌تر است.

چهار پهلو چیست؟

چهار پهلو همان تسمه های آهنی مقاوم است که سطح مقطع آن به شکل مربع بوده و به آن چهارگوش نیز گفته می شود. در واقع در چهارپهلو عرض و ضخامت برابر می‌باشند و طول آن حدود 6 متر است. چهار پهلو شباهت زیادی به تسمه دارد و شکل ساده و سطح مقطع آن باعث شده تا از ویژگی‌های مطلوبی مانند شکل‌پذیری بالا و قابلیت جوشکاری و تراشکاری برخوردار باشد. با توجه به طول عمر و کارایی بهتر، صرف هزینه بالا برای خرید این محصولات، کاملاً منطقی به نظر میرسد.

ضخامت انواع مختلف چهارپهلو معمولاً بین 8 تا 200 میلی متر و طول آنها از 4 تا 6.5 متر متغیر است، البته این مقادیر بنا به درخواست مشتریان قابل تغییر است و مقاطع چهار پهلو میتوانند در ابعاد مختلفی برش داده شوند.

روش‌های متنوعی برای تولید چهار پهلو وجود دارد که این موضوع مهمترین عامل در قیمت‌گذاری آن محسوب می‌شود. روش تولید چهار پهلو نوردی عبارتند از:

نورد گرم

در این روش شمش فولادی حرارت می‌بیند و حالت مومی شکل پیدا می‌کند سپس برای رسیدن به شکل دلخواه از میان غلتک‌های بزرگ همراه با فشار مکانیکی سنگین عبور خواهد کرد. ابتدا به ضخامت کمی می‌رسد اما آرام آرام طول آن زیاد می‌شود. لازم به ذکر است چهار پهلو نوردی زیبایی ظاهری کمتری دارد اما استقامت فلز بالا است.

نورد سرد

در فرایند نورد سرد دیگر شمش‌ها وارد کوره نمی‌شوند و مستقیما تحت تاثیر غلتک‌های نورد قرار میگیرند. چهارپهلو تولید شده با فرایند نورد سرد کیفیت بالایی دارد و مقاومت تسلیم و سختی آن بیشتر از محصولات نورد گرم است. به دلیل ساختار ریز دانه و شکل ظاهری از این چهار پهلو برای قالب سازی که ظرافت در آن اهمیت دارد استفاده می‌شود.

انواع تسمه و چهارپهلو از نظر جنس

بر اساس نوع متریال به کار رفته، تسمه‌ها و چهار پهلوها به انواع مختلف زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

تسمه St37

همان تسمه آهنی است که در برابر ضربه و عوامل مخرب مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. طول عمر بالایی دارد و ساخت انواع محصول با تسمه و چهارپهلو St37 بسیار راحت است. ارزان ترین نوع تسمه و چهارپهلو ساختمانی که در بازار به وفور یافت می شود نوع آهنی آن می باشد. این محصول در صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی، دفاعی، نساجی و سیمان نیز کاربردهای فراوانی دارد.

تسمه St44

کربن بالا سبب افزایش مقاومت چهارپهلو St44 شده است به همین دلیل در عملیات پرچ کاری و جوشکاری بیشترین کاربرد را دارد.

تسمه Ck45

به دلیل وجود عنصر منگنز و سیلسیم این تسمه ها قیمت بالاتری نسبت به St37 دارد. همچنین میزان کربن آن بالاست و از مقاومت کششی فوق العاده‌ای برخوردار است. از چهارپهلو Ck45 در صنایع مختلف مانند ساخت اسکلت سازه، انواع محور، شفت و پایه تجهیزات استفاده می‌شود.

تسمه St52

در ساخت این نوع تسمه افزایش منگنز و سیلسیم  و کاهش کربن نسبت به Ck45 موجب استحکام مکانیکی و قابلیت جوشکاری بالا شده است. این تسمه ها شکل‌پذیری خوبی ندارد اما در برابر پیچش، خمش و فشار بالا مقاومت زیادی از خود نشان میدهد. مقاومت نهایی St52 در حدود 570 مگاپاسکال می‌باشد.

تسمه Mo40

با کیفیت‌ترین تسمه ساختمانی تسمه Mo40 می باشد که از ویژگی‌های آن می‌توان به انتقال حرارت خوب، شکل‌پذیری بالا، استحکام و طول عمر زیاد اشاره نمود. در ترکیبات Mo40 مولیبدن و کروم وجود دارد به همین دلیل در برابر ضربه و خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. گران‌ترین نوع تسمه‌های ساختمانی در بین موارد فوق چهار پهلوی Mo40 می باشد.

جهت استعلام قیمت و خرید محصول با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

886 11 11 0939

021-28426262

021-28427497

021-66632902

برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات مشابه

ادامه مطلب
قوطی پروفیل آهنی

قوطی پروفیل آهنی

قوطی پروفیل آهنی یکی از پر کاربردترین مصالح در ساختمان سازی است که در دو نوع صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. پروفیل آهنی مقطعی توخالی از جنس آهن ...
ادامه مطلب
سپری آهنی

سپری آهنی

سپری یا پروفیل T از مقاطع پر کاربرد در ساختمان سازی و صنعت میباشد که از دو قسمت اصلی بال و جان تشکیل شده است این دو قسمت طوری کنار ...
ادامه مطلب
گریتینگ

گریتینگ

گریتینگ (Grating) در لغت به معنای مشبک است و بعنوان یک سازه صنعتی در صنایع مختلف کاربرد دارد. این شبکه در دو نوع فلزی و غیر فلزی تولید می‌شود. گریتینگ ...