لوله بدون درز

لوله بدون درز

لوله‌های آهنی بدون درز یا مانیسمان به هیچ‌گونه جوشکاری نیاز ندارند و همین امر استحکام آن‌ها را افزایش داده است. این لوله از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار است و در مقایسه با لوله‌های درزدار فشار بیشتری را تاب میاورد. همچنین لوله‌های بدون درز دیواره ضخیم‌تری دارند که به مقاومت آن‌ها در برابر حرارت کمک می‌کند.

لوله آهنی بدون درز

لوله‌های مانیسمان در طی فرآیند تهی کردن شمش توپر فولادی تولید می‌شوند که این عملیات از طریق سمبه‌ای حفره‌ای درون میله، که از حرارت زیاد سرخ شده است انجام می‌گیرد. روی سطوح لوله مانیسمان با یک پوشش لاکی پوشیده می‌شود. در نهایت محصول تولید شده بررسی و امتحان می‌گردد و در صورت لزوم پوشانده خواهد شد.

از لوله‌های آهنی بدون درز برای ساخت سازه‌های ساختمانی، مانند پایه‌ها، داربست‌ها و تخلیه فاضلاب‌ها استفاده می‌شود. این لوله‌ها از نظر سطح مقطع در اشکال مختلفی تولید می‌گردند و به دو گروه لوله‌های شکل خاص و دایره‌ای طبقه‌بندی می‌شوند.

از لوله‌های دایره‌ای بیشتر برای انتقال سیالات استفاده می‌شود زیرا در مقایسه با دیگر اشکال لوله حجم بیشتری از سیالات را انتقال می‌دهد. لوله‌های آهنی بدون درز مستطیلی یا چهار گوش نیز ویژگی‌های خاصی خود را دارند بعنوان مثال در شرایط خمش استحکام بالایی از خود نشان می‌دهند. این لوله‌ها از مقاومت پیچشی و خمشی زیادی برخوردارند که همین امر تاثیر بسزایی در کاهش وزن لوله‌های بدون درز دارد.

انواع لوله آهنی بدون درز

انواع لوله آهنی بدون درز

 

روش‌ تولید لوله‌های آهنی بدون درز، بر عملکرد و کاربرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد. انواع این لوله‌ها عبارتند از:

لوله مانیسمان نورد سرد

این نوع از لوله‌ها از دقت بالا و ابعاد دقیقی برخوردارند و در تجهیزات هیدرولیک و ماشین آلات کاربرد دارند. لوله مانیسمان نورد سرد با روش هایی مانند خمش سرد و کشش سرد تولید می‌شوند. از نظر کاربرد لوله‌های مانیسمان با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شوند که عبارتند از:

  • ضد زنگ
  • نفتی
  • آلیاژی
  • دیگ فشار قوی

حداکثر قطر لوله مانیسمان نورد سرد 0.6 سانتی متر است و ضخامت دیواره آن‌ها به 0.025 سانتی متر می‌رسد. در این لوله‌ها سرعت قالب گیری در مقایسه با دیگر لوله‌ها بیشتر است به همین دلیل بهره وری بیشتری دارند. این لوله‌ها از شکل پذیری بالایی برخوردارند و سطح مقطع آن‌ها در اشکال مختلفی مانند مربع، ستاره، چند ضلعی و … ساخته می‌شود در نتیجه باعث افزایش استحکام تسلیم فولاد می‌گردد.

لوله های آهنی بدون درز نورد گرم

از این لوله‌ها در شرایطی استفاده می‌شود که به استحکام بالا و دیوار ضخیم نیاز باشد. این لوله‌ها در دمایی بیشتر از تبلور مجدد لوله تولید می‌شوند و از خواص مکانیکی خوب و کالیبر بزرگ تری برخوردارند. روش اکستروژن، زیر مجموعه نورد گرم است. لوله های آهنی بدون درز نورد گرم حداقل دارای 3.2 سانتی متر قطر هستند و ضخامت آن‌ها بین 0.25 تا 7.5 سانتی متر است.

لوله گوشتدار

لوله گوشتدار در مقایسه با دیگر لوله‌های مانیسمان از ضخامت بیشتری برخوردار است که مهمترین ویژگی آن‌ها محسوب می‌شود. وزن سنگین لوله گوشتدار دلیلی برای استفاده از آن‌برای انتقال سیالات دارای فشار بالا است. از این لوله‌ها بعنوان لوله های صنعتی تو خالی، لوله های بلنک و لوله های فشار استفاده می‌کنند.

کاربرد

لوله بدون درز

از کاربردهای لوله فولادی بدون درز می‌توان به استفاده از آن در حمل و نقل گاز طبیعی، زباله و آب اشاره نمود. همچنین این لوله‌ها در صنایعی مانند برق، نفت و گاز و داروسازی کاربرد دارد.

مزایا و معایب لوله بدون درز چیست؟

مقاومت در برابر فشار بالا، چقرمگی خوب، بخش های طولانی لوله و اتصالات کم از مزایای لوله های فولادی بدون درز است. اما قیمت بالا از معایب آن محسوب می‌شود.

هر شاخه لوله مانیسمان چند متر است؟

لوله‌های بدون درز معمولاً در شاخه‌های 6 متری تولید می‌شوند.

 

برای محاسبه وزن لوله بدون درز به صفحه محاسبه‌گر وزن لوله مراجعه کنید.

 

راهنمای خرید لوله بدون درز

برای استعلام قیمت و خرید انواع لوله آهنی بدون درز در ابعاد مختلف از وستاسازه با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

886 11 11 0939

021-28426262

021-28427497

021-66632902

برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات مشابه

ادامه مطلب
قوطی پروفیل آهنی

قوطی پروفیل آهنی

قوطی پروفیل آهنی یکی از پر کاربردترین مصالح در ساختمان سازی است که در دو نوع صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. پروفیل آهنی مقطعی توخالی از جنس آهن ...
ادامه مطلب
سپری آهنی

سپری آهنی

سپری یا پروفیل T از مقاطع پر کاربرد در ساختمان سازی و صنعت میباشد که از دو قسمت اصلی بال و جان تشکیل شده است این دو قسمت طوری کنار ...
ادامه مطلب
گریتینگ

گریتینگ

گریتینگ (Grating) در لغت به معنای مشبک است و بعنوان یک سازه صنعتی در صنایع مختلف کاربرد دارد. این شبکه در دو نوع فلزی و غیر فلزی تولید می‌شود. گریتینگ ...