ورق رنگی ساده

ورق رنگی ساده

استفاده از ورق‌های فولادی رنگی گالوانیزه در ساخت و سازهای داخلی، خارجی و طراحی به این معنی است که متخصصان طراحی دکوراسیون می‌توانند به جای انتخاب ظاهر معمولی، عنصر رنگ را در طرح های خود ادغام کنند. ورق رنگی ساده در پروژه‌های ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارد و به دلیل استحکام بالا در بین مصرف کنندگان بسیار محبوب است. این ورق در رنگ‌های متنوعی مانند قرمز، بنفش، سفید، آبی، پرتقالی، سفالی، صورتی، قهوه‌ای سوخته، نارنجی، کرم و نقره‌ای تولید می‌شود و به صورت رول عرضه می‌گردند.

عوامل مختلفی چون نوع رنگ، ابعاد ورق و ضخامت بر روی قیمت ورق رنگی ساده تاثیر گذار است و ورق‌های نازک‌تر قیمت بالاتری دارند.

ورق رنگی ساده چیست؟

ورق رنگی ساده، ورقی گالوانیزه است که به صورت اختصاصی توسط یک لایه رنگ محافظ، پوشیده می‌شود و از مقاومت به خوردگی بالا و شکل پذیری خوبی برخوردار است. علاوه بر ظاهری زیبا و جذاب، ویژگی‌های دیگری مانند ضد خش بودن و مقاومت در برابر آتش و شرایط جوی نیز دارد.

این نوع ورق به دلیل بازدهی بالا و پایداری در پروژه‌های ساخت و ساز و صنایع مختلف استفاده می‌شود. همچنین در صنعت خودروسازی، ساخت بدنه خودرو، ساخت درب و پنجره، مصالح تزئینی، لوازم خانگی، پوشش دادن کانال‌های هواکش و سیستم‌های تهویه مطبوع، تابلوهای تبلیغاتی، دکوراسیون داخلی و دیگر موارد کاربرد دارد.

فرایند تولید

ورق رنگی ساده

برای تولید این محصول، کلاف گالوانیزه (که توسط فلز روی پوشانده شده) یا کلاف نورد سرد اسکین شده، وارد سمت آماده سازی می‌گردد. ابتدا بر روی سطح رویی و زیرین ورق، محلول چربی زدای با دمای مناسب پاشیده می‌شود. سپس سطح ورق توسط غلتک‌های مخصوص برس میخورد و این فرایند یکبار دیگر نیز تکرار می‌شود. پس از شست و شوی آن با آب، ورق توسط دمش هوای گرم خشک می‌گردد.

در مرحله‌ی بعدی به منظور بهبود خوردگی و افزایش چسبندگی رنگ به سطح ورق، یک ماده شیمیایی مناسب بر روی دو سطح آن اعمال می‌گردد و در دمای مناسبی خشک می‌شود. انجام این مرحله از پوسته شدن پوشش رنگی ورق، در حین فرآیند شکل پذیری جلوگیری می‌کند.

در گام بعدی، ورق جهت اعمال رنگ به قسمت پوشش دهی وارد می‌شود. رنگ اولیه که از جنس پلی استر و رنگ Back coat می‌باشد بر روی سطح بالا و پایین ورق اعمال می‌شود و جهت پخت، ورق را وارد کوره می‌کنند. بعد از سرد شدن ورق، رنگ نهایی بر روی آن اعمال و مجددا برای پخت وارد کوره می‌شود.

اگر از رنگ‌های پلاستیسول با ضخامت بالا استفاده گردد می‌توان توسط تجهیزی به نام Embosser بر روی سطح ورق بافت‌هایی خاص مانند گرانیتی، چرمی و … ایجاد نمود.

در نهایت ورق پس از کنترل کیفیت و بررسی دقیق، بسته بندی و به بازار عرضه می‌شود. به منظور جلوگیری از آسیب رنگ، لایه ای از جنس پلی اتیلن بر روی ورق می‌چسبانند.

کاربرد ورق رنگی

– ساخت کانتینر

– سقف کاذب

– سردخانه‌ها

– کاروان‌های ثابت و متحرک

– تجهیزات اداری

– لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و یخچال

– سیستم‌های تهویه

– تابلوهای برق

– نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها

ورق رنگی شیروانی

انواع رنگ های ورق رنگی

ورق های رنگی در رنگ های متنوعی تولید می شوند و به اصطلاح به هر رنگ کد رال رنگ اختصاص داده شده است.

مهمترین و پر کاربردترین کد رال رنگ ورق های مصرفی در ایران به شرح زیر می باشد:

1- ورق آبی با کد رال رنگ 5015

2- ورق قرمز با کد رال رنگ 3000

3- ورق نارنجی با کد رال رنگ 2004 و 2010

4- ورق سفید با کد رال رنگ 9016

5- ورق سبز با کد رال رنگ 6024

6- ورق زرد با کد رال رنگ 1016

7- ورق طوسی با کد رال رنگ 7040

8- ورق قهوه ای سوخته با کد رال رنگ 8017

بدیهی است هر یک از رنگ های بالا کاربردهای متفاوت و متنوعی دارد که در نقشه های ساخت توسط مهندسین آن حوزه مشخص می گردد. اما ورق آبی با کد رنگ 5015 پر کاربردترین ورق رنگی در حوزه ساختمان محسوب می شود که به صورت های متنوع نظیر ورق سینوسی، ورق ذوزنقه ای و ورق شادولاین مورد استفاده قرار می گیرد.

ضخامت و ابعاد ورق های رنگی

از آنجایی که این ورق ها وظیفه صنعتی و تحمل فشار را ندارند و در اکثر موارد تنها به عنوان پوشش استفاده می شوند، بنابراین ورق های رنگی در ضخامت های پایین تولید می شوند. پر کاربردترین ضخامت های ورق رنگی به طور کلی از 0.4 میلیمتر تا 1.0 میلیمتر می باشد که در این بین نیز ورق های با ضخامت 0.5 میلیمتر که با عنوان ورق نمره 50 شناخته می شوند بیشترین تقاضا را در کشور دارند.

پس می توان گفت ورق آبی رال 5015 با ضخامت 0.5 میلیمتر یا نمره 50 بیشترین مصرف ورق رنگی کل کشور را به خود اختصاص می دهد.

با توجه به ضخامت عنوان شده بدیهی است این ورق ها در مرحله اول به صورت رول شده وارد بازار می شود و عرض آن بر اساس روتین کارخانه تولید کننده از یک متر تا 1.25 متر متغیر است. ورق های رنگی تولید کارخانه فولاد مبارکه اصفهان معمولا عرض یک متر یا 1.25 متر را دارند و در رول ها مختلف از حدود 3 تن تا حدود 8 تن در بازار آهن آلات ایرن موجود می باشد. اما طول این ورق ها با توجه به اینکه به صورت رول می باشد بر اساس نظر مشتری قابل سفارش گذاری است و می تواند از یک متر تا 12 متر و حتی بیشتر برش بخورد. اما در اکثر موارد با توجه به تقاضای بیشتر مشتریان ورق ها با طول 6 متری تولید و روانه بازار می شود.

 

برای محاسبه وزن ورق رنگی به صفحه محاسبه‌گر وزن ورق مراجعه کنید.

 

کارخانه های تولید کننده ورق رنگی

کارخانه های تولید کننده ورق رنگی در ایران فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه هفت الماس  هستند اما باتوجه به محدودیت عرضه کالا با توجه به تقاضای مورد نیاز این ورق ها از چین و کره جنوبی نیز وارد می شوند.

جهت استعلام قیمت و خرید ورق رنگی ساده از شرکت وستاسازه با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

886 11 11 0939

021-28426262

021-28427497

021-66632902

برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات مشابه

ادامه مطلب
قوطی پروفیل آهنی

قوطی پروفیل آهنی

قوطی پروفیل آهنی یکی از پر کاربردترین مصالح در ساختمان سازی است که در دو نوع صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. پروفیل آهنی مقطعی توخالی از جنس آهن ...
ادامه مطلب
سپری آهنی

سپری آهنی

سپری یا پروفیل T از مقاطع پر کاربرد در ساختمان سازی و صنعت میباشد که از دو قسمت اصلی بال و جان تشکیل شده است این دو قسمت طوری کنار ...
ادامه مطلب
گریتینگ

گریتینگ

گریتینگ (Grating) در لغت به معنای مشبک است و بعنوان یک سازه صنعتی در صنایع مختلف کاربرد دارد. این شبکه در دو نوع فلزی و غیر فلزی تولید می‌شود. گریتینگ ...