خانه / صنعت / سیم خاردار چیست؟ و کجا استفاده می شود؟

سیم خاردار چیست؟ و کجا استفاده می شود؟

سیم خاردار چیست؟ و کجا استفاده می شود؟

سیم خاردار، نوعی سیم مفتول است که در طی ساخت، مجهز به تیغ‌های تیز می‌شود و یک مانع تیز و کارآمد برای جلوگیری از عبور افراد و حیوانات و جداسازی فضاهای مختلف می‌باشد. اولین بار، یک طراح فرانسوی به نام لئونس اگن، در سال ۱۸۶۷، سیم خاردار را به شکلی که امروزه استفاده می‌شود، اختراع کرد. این اختراع، به سرعت در ایالات متحده و سایر نقاط جهان، مورد استقبال قرار گرفت. در ایران، استاندارد IS278 برای تولید سیم‌های خاردار استفاده می‌شود و برای حصارکشی و جداسازی فضاهای مختلف کاربرد دارد. این محصول، به دلیل قیمت مناسب، سرعت ساخت و کارایی بالا، یکی از پرکاربردترین محصولات در حوزه حصارکشی است.

سیم خاردار چیست؟

سیم خاردار معمولاً از سیم فولادی گالوانیزه توسط دستگاه‌های اتوماتیک تولید می‌شود که در برابر زنگ زدگی مقاوم است. به صورت کلاف بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌گردد و بر اساس نیاز مشتری وزن این کلاف‎‌ها بین 15 تا 25 کیلوگرم متغیر است. همچنین ضخامت این نوع سیم طبق سفارشات متفاوت می‌باشد. از ویژگی‌ سیم‌های خاردار می‌توان به استحکام و داوم بالا، قابلیت نصب و باز کردن سریع، حمل آسان، امکان استفاده از آن در شرایط آب و هوایی مختلف و قیمت پایین در مقایسه با دیگر روش‌ها اشاره نمود.

اکثر سیم‌های خاردار موجود در بازار ایران توسط کارگاه‌های کوچک و تخصصی تولید می‌شوند. این کارگاه‌ها از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که شباهت زیادی به دستگاه‌های تولید توری دارند. بنابراین، منطقی است که کارگاه‌های تولید سیم خاردار از سایر کارگاه‌های تولید قطعات فولادی جدا باشند. قیمت این محصول به عوامل مختلفی همچون نوع و ضخامت مفتول، خار و مواد اولیه مصرفی بستگی دارد.

انواع سیم خاردار

سیم‌های خاردار به دو شکل تولید می‌شوند: خطی و حلقوی

سیم خاردار خطی

این نوع سیم به صورت خطی تولید و نصب می‌شود و برای استفاده‌های عمومی‌تر مناسب است مانند مزارع کشاورزی، باغات، خانه‌ها و فرودگاه. تیغ‌های این سیم فاصله کمی از یکدیگر دارند و سایز سیم در این محصول 2 تا 2/5 میلی‌متر است و به دو نوع طبقه‌بندی می‌شود:

  • خطی تبری: از سیم‌های مستقیم و تیغه‌های تیز و برنده ساخته می‌شود و نسخه پیشرفته‌تر سیم خاردار خطی سوزنی است. این نوع سیم خاردار از قدرت نفوذ بیشتری برخوردار است و برای جلوگیری از ورود افراد و حیوانات به مناطق حساس کارایی دارد. تیغ‌های این سیم در فاصله 7 سانتی متری از یکدیگر قرار دارند و مانعی قابل قبول هستند. کلاف‌های این سیم در وزن 20 تا 25 کیلوگرم عرضه می‌شود.
  • خطی سوزنی: محور اصلی این سیم از دو رشته‌ی مفتول گالوانیزه و خارهای آن از دو رشته‌ی مفتول دیگر ساخته شده است. این سیم قیمت کمتری در مقایسه با سیم حلقوی دارد و برای حفاظت بیشتر از مزرعه و… از آن استفاده می‌شود.

مزایا و معایب

  • نصب سریع و آسان
  • مقاومت در برابر سرما و گرما
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • جلوگیری از ورود و حمله‌ حیوانات
  • قیمت مناسب

سیم خاردار چیست؟

سیم خاردار حلقوی

در داخل سیم‌های خاردار حلقوی بست‌هایی وجود دارد که باعث می‌شوند سیم‌ها باز نشوند. این محصول از دو سیم به عنوان خار و یک سیم به عنوان راستا تشکیل شده است.

جنس سیم حلقوی از فولاد گالوانیزه است و به شکل حلقه حلقه می‌باشد. قطر اصلی سیم 2/5 میلی‌متر و ضخامت خارها 2 میلی‌متر است. این سیم در مقایسه با نوع خطی از قیمت بالاتری برخوردار است و در مقابل کاربردهای بیشتری نیز دارد. انواع سیم خاردار حلقوی عبارتند از:

بیشتر بخوانید: گالوانیزه چیست و انواع آن

  • سیم خاردار حلقوی تبری: یا سیم خاردار لیزری یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیم‌های خاردار تولید شده در دنیاست. در ساخت محور اصلی آن از یک رشته مفتول گالوانیزه استفاده شده و تیغ‌های آن در فاصله‌های مشخص به شکل تبر قرار دارند. جنس این سیم از گالوانیزه‌ گرم است و در مراکز امنیتی و نظامی کاربرد دارد.
  • سیم خاردار حلقوی سوزنی:  این نوع سیم بیشتر در پادگان‌های نظامی به چشم میخورد و دارای قطری بیشتر از حد معمول است که آن را برای کاربردهای این چنینی مناسب می‌کند. این محصول از یک رشته‌ مفتول گالوانیزه به قطر 3 میلی‌متر و خارهایی به قطر 2/5 ساخته شده است.

مزایا و معایب

  • مقاوم در برابر رطوبت
  • قدرت کششی بالا
  • قابل استفاده بر روی دیوارهای کوتاه برای جلوگیری از ورود حیوانات و سارقین
  • حمل و نصب آن

سیم خاردار کجا استفاده می‌شود؟

سیم خاردار یک مانع فیزیکی است که برای جلوگیری از ورود افراد و حیوانات به مناطق خاص، تقسیم‌بندی زمین‌ها و نمای تزئینی استفاده می‌شود. این سیم در طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده می‌شود، از جمله:

حصارکشی مزارع و باغ‌ها: می‌تواند از ورود حیوانات به مزارع و باغ‌ها جلوگیری کند و از محصولات کشاورزی محافظت نماید.

حصار اطراف ساختمان‌ها و محوطه‌ها: جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به ساختمان‌ها و محوطه‌ها.

– حصارکشی مناطق نظامی: مانع از ورود افراد غیرمجاز به مناطق نظامی می‌شود و امنیت این مناطق را بالا می‌برد.

همچنین ببینید

کاربرد آلومینیوم در صنعت

کاربرد آلومینیوم در صنعت

آلومینیوم، عنصری با نماد Al و عدد اتمی 13، فلزی نقره‌ای-سفید، سبک، چکش‌خوار و با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *